LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI II PÓŁROCZE
ROK SZKOLNY 2024/2025
W drugim półroczu roku szkolnego 2024/2025 z wielką ochotą kontynuowaliśmy działania w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Tak samo jak wcześniej, aktywnie wykorzystywaliśmy zakupiony sprzęt, który pozwalał uczniom rozwijać kreatywność, uczyć współpracy oraz zdobywać cenne umiejętności praktyczne.
Podczas zajęć technicznych i zajęć rękodzielniczych dzieci korzystały z klejów na gorąco, igieł i nici, wykonując różne prace twórcze. Papierowa wiklina, którą uczniowie nauczyli się skręcać w pierwszym półroczu, posłużyła im teraz do wyplatania koszyków, które znalazły zastosowanie w klasach, do przechowywania różnych rzeczy. Dzięki temu dzieci mogły obserwować, jak ich własnoręcznie wykonane przedmioty stają się przydatne na co dzień.
Kleje na gorąco zostały również szeroko wykorzystane do przygotowania ozdób wielkanocnych, palm wielkanocnych oraz stroików świątecznych, które następnie zostały przekazane podopiecznym Domu Pomocy Społecznej w Wałczu. W ten sposób uczniowie mieli okazję nie tylko rozwijać umiejętności manualne, ale również kształtować postawę empatii i zaangażowania społecznego. Na lekcjach języka niemieckiego w klasie szóstej kleje na gorąco posłużyły do wykonania makiety, która uatrakcyjniła naukę słownictwa i umożliwiła pracę projektową w grupach.
W dalszym ciągu wykorzystywaliśmy laminator, który służył nam do utrwalania prac plastycznych oraz przygotowywania dekoracji klas i korytarza szkolnego. Dzięki laminowaniu prace zyskały estetyczne wykończenie i trwałość.
Na zajęciach z rękodzieła artystycznego uczniowie doskonalili umiejętności szycia ręcznego i poznawali różne rodzaje ściegów. W efekcie powstały śmieszne podręczne przytulanki, które były źródłem wielkiej radości i dumy z wykonanej pracy.
Podczas zajęć koła matematycznego igła i nitka posłużyły uczniom do nauki haftu matematycznego. Taka forma pracy przyniosła wszystkim wiele korzyści: rozwijała precyzję i cierpliwość, ćwiczyła koncentrację uwagi, pomagała zrozumieć zależności geometryczne i symetrię, kształtowała umiejętność planowania pracy etapami, wzbogacała sprawność manualną i poczucie estetyki, uczyła dokładności i systematyczności. Haft matematyczny stał się także ciekawym sposobem na pokazanie, że matematyka nie musi ograniczać się do podręcznika i tablicy – może łączyć się ze sztuką i rękodziełem.
Dalej odbywały się zajęcia informatyczne z elementami programowania w klasie czwartej. Uczniowie rozwijali umiejętności logicznego myślenia, kreatywnego rozwiązywania problemów, podstaw programowania i robotyki. Pracowali ze stanowiskami LEGO Education Spike, tworząc i programując własne roboty. Wykorzystywane były także narzędzia edukacyjne takie jak Scratch, Baltie, Code.org i Lightbot, dzięki którym samodzielnie tworzyli gry, animacje i rozwiązywali wyzwania programistyczne w przystępny i atrakcyjny sposób.
W drugim półroczu rozwijaliśmy także zdolności kulinarne. Uczniowie przygotowywali zdrowe posiłki podczas Tygodnia Zdrowia oraz na zajęciach dodatkowych z języka niemieckiego. Dzięki temu dalej doskonalili umiejętność posługiwania się sprzętem gospodarstwa domowego, uczyli się zasad zdrowego żywienia i współpracy w grupie.
Na lekcjach fizyki w klasie ósmej uczniowie przy pomocy taśm mierniczych badali ruchy wahadłowe. To doświadczenie pozwoliło im: lepiej zrozumieć w praktyce pojęcia związane z okresem i częstotliwością drgań, rozwinąć umiejętność dokonywania pomiarów i analizowania wyników, utrwalić wiedzę poprzez działanie i obserwację zjawisk na żywo.
Sprzęt nagłośnieniowy cały czas uświetniał nasze apele, uroczystości i imprezy szkolne. Podczas wydarzeń uczniowie samodzielnie z niego korzystali, ucząc się obsługi sprzętu i odpowiedzialności za oprawę dźwiękową.
Jesteśmy bardzo zadowoleni, że mogliśmy przez te trzy lata korzystać ze sprzętu pozyskanego w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Program ten: rozwinął u dzieci kompetencje cyfrowe i techniczne, uczył pracy zespołowej, kształtował umiejętność planowania i realizacji projektów, pobudzał kreatywność i ciekawość poznawczą, pokazał, że nauka może być przygodą i źródłem satysfakcji, pozwolił dzieciom zdobyć praktyczne umiejętności potrzebne w życiu codziennym.
Jesteśmy dumni z zaangażowania naszych uczniów i efektów ich pracy, które są najlepszym dowodem na to, że inwestowanie w nowoczesne metody edukacji daje realne i trwałe rezultaty.