“Dziecko ma prawo być sobą.
Ma prawo do popełniania błędów.
Ma prawo do posiadania własnego zdania.
Ma prawo do szacunku.
Nie ma dzieci – są ludzie.”
Janusz Korczak
Rzecznik Praw Ucznia - Justyna Wiśniewska - Jasińska
Kim jest Rzecznik Praw Ucznia?
Rzecznik Praw Ucznia to nauczyciel obdarzony zaufaniem i wybrany przez społeczność uczniowską w drodze tajnego głosowania. Powołany jest on do:
- przeciwdziałania łamaniu praw ucznia określonych w Statucie Szkoły oraz praw dziecka zawartych m.in. w Konstytucji RP, Konwencji o Prawach Dziecka
- podejmowania działań na rzecz zapewnienia uczniom warunków do pełnego i harmonijnego rozwoju oraz poszanowania ich godności
- reprezentowania interesów uczniów przed Radą Pedagogiczną oraz Dyrekcją szkoły
- informowania uczniów o przysługujących im prawach
- podejmowania interwencji w razie naruszenia podstawowych praw ucznia, rozwiązywania spraw spornych
- prowadzenie dialogu między stronami konfliktu, doradzanie w sytuacjach konfliktowych między uczniami,wychowawcami, innymi pracownikami szkoły
Rzecznik Praw Ucznia przy wykonywaniu swoich zadań kieruje się:
- zasadą dobra ucznia – wszystkie działania podejmuje w najlepiej rozumianym interesie ucznia
- zasadą równości – troszczy się o ochronę praw i dobro każdego ucznia
- zasadą poszanowania praw i odpowiedzialności obojga rodziców – szanuje autonomię rodziny i ingeruje tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach
Szkolny Rzecznik może:
- rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie
- rozmawiać i zasięgać rady pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego oraz Dyrektora szkoły
- organizować konfrontacje wyjaśniające
- inicjować działania w szkole na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – uczeń:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu
- podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy
- skierowanie sprawy do pedagoga w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu
- w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej
- ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – nauczyciel:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu
- podjęcie mediacji ze stronami
- zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego
- wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
O czym uczeń wiedzieć powinien!
- Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
- Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
- Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
- Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
- Rzecznik ma prawo odstąpienia od podjęcia interwencji.
W jakich sytuacjach należy zwrócić się do Rzecznika Praw Ucznia?
Działania Rzecznika zmierzają do ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem, demoralizacją, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem. Uczeń może zwrócić się do niego w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia, a także z prośbą o pomoc w sprawach problematycznych, spornych i nietypowych. Rzecznik może interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego dziecka, ale także całego zespołu — grupy uczniów, nawet całej klasy. Jeśli w szkole zostało naruszone prawo ucznia, jeśli uczeń otrzymał np. karę niewspółmierną do zachowania, jeśli jest traktowany gorzej niż inni, niesprawiedliwie lub w sposób poniżający czy lekceważący, jeśli czuje się zagrożony ze strony swoich kolegów może zgłosić się do Rzecznika.