# LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

Cyklicznie wykorzystujemy sprzęt pozyskany w programie Laboratoria Przyszłości. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, matematyki, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Poniżej przedstawiamy, jak wykorzystanie pozyskanych sprzętów, narzędzi w ramach naszej szkoły wpływa na rozwój kompetencji uczniów, przygotowując ich do wyzwań przyszłości.

§  Dzięki programowi Laboratoria Przyszłości do szkół trafiły drukarki 3d. Na lekcjach informatyki uczniowie klasy IV i V drukowali gwizdki. Niestety nie zawsze wszystko wychodzi tak jak trzeba. Pęknięty filament uniemożliwił poprawne wydrukowanie białego gwizdka (drukarka nie zatrzymała procesu drukowania i pomimo tego, że filament nie wypływał z głowicy to druk cały czas trwał). Z czerwonym poszło dużo lepiej. Gwizdek prezentował się bardzo dobrze, jednak nie zachwycił uczniów swoim działaniem – był za cichy.

§  Na zajęciach świetlicowych oraz kształtujących kreatywność w klasie 6 od początku roku odbywają się lekcje robotyki i programowania z wykorzystaniem klocków LEGO Education Spike Prime. Dzięki połączeniu kolorowych klocków, prostego w użyciu sprzętu i oprogramowania oraz intuicyjnego języka kodowania opartego na Scratchu, uczniowie chętnie angażują się w ciekawe zajęcia edukacyjne by zdobyć nowe umiejętności poprzez udział w kreatywnej zabawie.

§  Z pomocą robota Photon uczniowie podczas zajęć świetlicowych doskonalili możliwości połączenia pracy tabletu, telefonu do sterowania robotem.  To idealny zestaw startowy do nauki robotyki i mechatroniki, który daje nieograniczone możliwości kreatywnego prowadzenia zajęć. Uczniowie klasy VI na zajęciach kształtujących kreatywność opracowali grę edukacyjną z wykorzystaniem robota Photon, w której uczestniczyli ich młodsi koledzy z klas I-III. Zadaniem każdego ucznia było zaprogramowanie trasy robota do wcześniej wylosowanego numeru pola, a następnie rozwiązanie zagadki wielkanocnej.

§  Kolejnym narzędziem wykorzystanym do kształtowania nowych umiejętności był sprzęt nagłaśniający oraz aparat fotograficzny z akcesoriami. Dzięki nim uczniowie rozwijali kompetencje cyfrowe oraz uczyli się świadomie i odpowiedzialnie rejestrować obraz i dźwięk.

§   Na zajęciach rewalidacyjnych oraz kształtujących kreatywność uczniowie doskonalili umiejętność obsługi laminarki. Pozwala ona ochronić ważne dokumenty i plakaty, które stają się trwałe i odporne na czynniki zewnętrzne oraz zyskują profesjonalny wygląd i jakość. Uczniowie bardzo szybko i łatwo zalaminowali wydrukowane wcześniej kartki. Wykonane w ten sposób gazetki ścienne, na pewno zachowają swój kolor i kontrast na długi czas, więc długo będą zdobiły salę lekcyjną.

§  Zdolności manualne i kreatywne uczniowie rozwijali na lekcjach techniki, plastyki i języka niemieckiego. Mieli doskonałą okazję doświadczyć, jak z pomocą kleju na gorąco oraz narzędzi i przyborów tworzyć prace wytwórcze cieszące oko. I tak między innymi powstała dekoracja na zabawę karnawałową w stylu lat 80-tych. Klasa  VI wykorzystując pozyskany sprzęt na lekcjach języka niemieckiego wykonała makietę miasta. Natomiast na zajęciach z techniki klasa IV przygotowywała koła fortuny, na których umieszczała pytania dotyczące ruchu drogowego. Następnie grając w grę dzieci powtarzały i utrwalały poznane na lekcji wiadomości. Kleje na gorąco pomogły uczniom klasy piątej w zaprojektowaniu na technice strojów na specjalne okazje. Każdy mógł się poczuć jak projektant mody. Każdy mógł wykorzystać podczas pracy różnorodne materiały, by zaprojektować ubiór dzienny, wieczorowy czy sportowy. Podczas pracy młodzi projektanci rozwijali wyobraźnię, wyczucie kolorów i testowali gusty potencjalnych nabywców strojów oraz rozwijali umiejętność posługiwania się różnymi narzędziami. Na własnej skórze przekonali się, że tworzeniu ubrań poświęca kilka godzin dziennie, a nad realizacją jednego projektu pracuje się dość długo. Uczniowie pieczołowicie dobierali gatunki materiałów i dopasowywali dodatki, aby powstał wymarzony projekt. Podczas realizacji projektu dzieci miały okazję poznać kulisy zawodu projektanta mody, co pomogło w szkole wdrożyć zajęcia z zakresu preorientacji zawodowej.