Doradztwo zawodowe w szkole

          Doradztwo zawodowe w szkole podstawowej to wszystkie działania wspierające uczniów i ich rodziców w podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru oraz typu szkoły ponadpodstawowej, kierunku dalszej edukacji i zawodu.

Decyzje związane z karierą zawodową podejmowane są na różnych etapach edukacji. 
Jednym z zadań szkoły jest wspieranie i przygotowywanie uczniów do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych. Wybór zawodu nie powinien być dokonany pochopnie i przypadkowo. Wymaga to wielu przemyśleń. Ważne jest zatem, aby wyposażyć uczniów w umiejętności przydatne w podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru zawodu. To nie tylko umożliwienie uczniom poznania jakie są możliwości zdobycia zawodów oferowanych przez szkoły oraz wymagań stawianych kandydatom, ale także umożliwienie rozwijania świadomości własnych uzdolnień, umiejętności i zainteresowań. W naszej szkole działa Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ), który obejmuje działania podejmowane przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia.

Niezależnie od wiedzy o świecie i samym/samej sobie wyniesionej z domu, uczestnictwo uczniów w zajęciach szkolnych (zarówno w czasie lekcji przedmiotowych, wycieczek oraz pobytów na zielonej szkole) sprzyja lepszemu samopoznaniu. Ucząc i bawiąc się w grupie, począwszy od pierwszej klasy, uczniowie stopniowo uświadamiają sobie własne zdolności, zainteresowania, mocne strony, umiejętności, predyspozycje i preferowany styl komunikowania się w grupie.

Lekcje doradztwa zawodowego jako przedmiotu szkolnego przewidziane są dla uczniów klas 7 i 8. W czasie zajęć omawiany jest system szkolnictwa w Polsce, podstawowe zagadnienia związane z planowaniem nauki po ukończeniu szkoły podstawowej oraz rynkiem pracy. Ważną częścią zajęć są zabawy, ćwiczenia i rozmowy pozwalające na lepsze poznanie samego siebie oraz doskonalenie umiejętności komunikowania się i współpracy w grupie.

 

Zadania szkolnego doradcy zawodowego:

  • systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej gromadzenie,
  • aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych,
  • udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom
  • prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej
  • kierowanie, w sprawach trudnych, do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i urzędach pracy, lekarzy itp.,
  • koordynowanie działalności informacyjno – doradczej szkoły.

Zachęcam uczniów i rodziców do skorzystania z materiałów i narzędzi przydatnych w określaniu dalszej ścieżki edukacyjnej oraz przy wyborze zawodu.

 

PODSTAWA PRAWNA

https://dziennikustaw.gov.pl/DU/rok/2019/pozycja/325

POMOCNE MATERIAŁY I STRONY

http://doradztwo.ore.edu.pl/filmy-o-zawodach

Mapa karier

https://doradztwo.ore.edu.pl/

Drodzy Rodzice

Spełniacie Państwo ogromną rolę w procesie podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych swoich dzieci. Jesteście i powinniście być ich pierwszymi doradcami, bo  obserwujecie je każdego dnia. Zabawy to często pierwsze źródło informacji o zainteresowaniach dziecka, z których to rodzice mogą wyciągać wnioski, w czym i w jakich zajęciach dziecko czuje się najlepiej. Rozmowy z dzieckiem w wieku szkolnym na temat jego ulubionych przedmiotów, zajęć pozalekcyjnych mogą być źródłem informacji o jego pasjach, a towarzyszenie dziecku  w codziennych obowiązkach pomaga przejść z fazy marzeń zawodowych przez fazę zainteresowań do poszukiwania konkretnych pomysłów na przyszłość. Bywa, że są rodzice, którzy nie doceniają własnych możliwości i nie zdają sobie sprawy, że mogą być najlepszymi doradcami dla swoich dzieci. Są też rodzice, którzy mają własny plan na przyszłość swoich dzieci i mocno go egzekwują. Ale są też tacy, którzy wspierają własne dzieci w dążeniu do wymarzonego zawodu.

CECHY  RODZICA - DOBREGO  DORADCY

  • słucha
  • rozmawia
  • ufa swojemu dziecku
  • mobilizuje je do podejmowania samodzielnych decyzji
  • traktuje dziecko jak partnera  w rozmowie
  • daje możliwość posiadania własnego zdania
  • WSPIERA!