LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI I PÓŁROCZE
ROK SZKOLNY 2024/2025
Z ogromną radością i satysfakcją dzielimy się efektami realizacji z programu Laboratoria Przyszłości w pierwszym półroczu roku szkolnego 2024/2025. Bardzo się cieszymy, że mamy możliwość uczestniczenia w tym projekcie, który pozwala naszym uczniom na praktyczne podejście do nauki oraz kreatywne zdobywanie wiedzy. Dzięki zakupionym pomocom dydaktycznym dzieci mogą rozwijać swoje umiejętności w sposób, który łączy zdobywanie wiedzy z zabawą i odkrywaniem nowych pasji.
Na lekcjach informatyki uczniowie klasy 4 ćwiczyli programowanie z wykorzystaniem klocków LEGO Education Spike Prime. Podczas zajęć dzieci budowały różne konstrukcje i uczyły się, jak je ożywiać za pomocą odpowiednich programów. Praca z zestawami LEGO Spike rozwijała przede wszystkim logiczne i algorytmiczne myślenie, cierpliwość i dokładność. Uczniowie doskonalili także umiejętność współpracy w grupie, dzielenia się pomysłami oraz wspólnego rozwiązywania problemów. Takie zajęcia dały uczniom wiele korzyści: wzbogaciły ich kompetencje cyfrowe i techniczne, rozwinęły zdolność samodzielnego planowania, nauczyły twórczego podejścia do rozwiązywania zadań.
Podczas zajęć technicznych i rękodzielniczych uczniowie poznawali różnorodne narzędzia i techniki pracy. Korzystali m.in. z młotków, obcęgów i klejów na gorąco. Chłopcy z klasy 7 i 8 na zajęciach socjoterapeutycznych wykonali ozdobę jesienną na drewnianej podstawce metodą string art, używając gwoździ i kolorowej włóczki. Zajęcia te doskonaliły precyzję, rozwijały motorykę małą i uczyły odpowiedzialnego korzystania z narzędzi.
Z okazji Dnia Babci i Dziadka uczniowie na świetlicy szkolnej wykonywali szklane lampiony, łącząc techniki pracy ze szkłem i klejem na gorąco. Była to doskonała okazja do rozwijania kreatywności oraz do nauki planowania kolejnych etapów pracy.
Klasa siódma w twórczy sposób udowodniła, że nawet z pozornie niepotrzebnych rzeczy można stworzyć coś nowego. Uczniowie wykorzystali kartony, opakowania i butelki, aby zbudować robota, czołg oraz awangardowe wielofunkcyjne nakrycie głowy. Podobnie w ramach lekcji techniki szóstoklasiści pokazali że z tworzyw sztucznych i odpadów można zrobić ciekawe przedmioty – ekostworki, które promują ideę recyklingu i dbałości o środowisko. Na zajęciach z rękodzieła artystycznego uczniowie również promowali ideę upcyklingu. Ze starych gazet uczyli się skręcania papierowej wikliny, która miała im posłużyć do wykonania różnych dekoracji i przedmiotów użytkowych, takich jak koszyki, ramki czy ozdobne pojemniki.
Uczniowie klasy trzeciej z kolei doskonalili umiejętność posługiwania się igłą i nitką. Tym razem igła posłużyła im do wykonania pięknych czerwonych naszyjników i bransoletek z jarzębiny. Zajęcia te rozwijały sprawność manualną, cierpliwość oraz poczucie estetyki.
Doskonaliliśmy również umiejętności kulinarne oraz umiejętność bezpiecznego posługiwania się sprzętami gospodarstwa domowego. Dzięki tym zajęciom powstały zdrowe i przepyszne potrawy, które uczniowie przygotowywali samodzielnie, dbając o estetykę i zasady higieny.
Sprzęt pozyskany w ramach Laboratoriów Przyszłości był wykorzystywany również na lekcjach fizyki, gdzie za pomocą robota Photon uczniowie badali ruch jednostajnie prostoliniowy. Robot nie tylko wprowadził dzieci w tajniki podstaw programowania, lecz także pomógł lepiej zrozumieć fizyczne zasady poruszania się i analizowania trajektorii ruchu.
W dalszym ciągu wykorzystywaliśmy laminator, który służył nam do wykonywania trwałych i pięknych dekoracji. Dzięki niemu przygotowane prace plastyczne i informacyjne ozdobiły nasze klasopracownie, bibliotekę szkolną oraz szkolne korytarze.
Cały czas pozyskany użytkujemy sprzęt nagłośnieniowy pozyskany w ramach programu Laboratoria Przyszłości, który pomagał nam uświetniać apele, uroczystości szkolne i różne imprezy, zapewniając dobrą jakość dźwięku i profesjonalną oprawę wydarzeń.
Program Laboratoria Przyszłości pokazał, jak wiele radości może dawać nauka połączona z praktyką, kreatywnością i zaangażowaniem. Jesteśmy dumni z pracy naszych uczniów i efektów, które wspólnie osiągnęliśmy.